سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا ایمان را واجب کرد براى پاکى از شرک ورزیدن ، و نماز را براى پرهیز از خود بزرگ دیدن ، و زکات را تا موجب رسیدن روزى شود ، و روزه را تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد ، و حج را براى نزدیک شدن دینداران ، و جهاد را براى ارجمندى اسلام و مسلمانان ، و امر به معروف را براى اصلاح کار همگان ، و نهى از منکر را براى بازداشتن بیخردان ، و پیوند با خویشاوندان را به خاطر رشد و فراوان شدن شمار آنان ، و قصاص را تا خون ریخته نشود ، و برپا داشتن حد را تا آنچه حرام است بزرگ نماید ، و ترک میخوارگى را تا خرد برجاى ماند ، و دورى از دزدى را تا پاکدامنى از دست نشود ، و زنا را وانهادن تا نسب نیالاید ، و غلامبارگى را ترک کردن تا نژاد فراوان گردد ، و گواهى دادنها را بر حقوق واجب فرمود تا حقوق انکار شده استیفا شود ، و دروغ نگفتن را ، تا راستگویى حرمت یابد ، و سلام کردن را تا از ترس ایمنى آرد ، و امامت را تا نظام امت پایدار باشد ، و فرمانبردارى را تا امام در دیده‏ها بزرگ نماید . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 97 اردیبهشت 3 , ساعت 2:18 صبح

نقدی بر فیلم سینمایی عرق سرد

عرق سرد زمین گرم ، عرق سرد ظاهرا ایده فیلمنامه اش را از اتفاقی مستند که برای یکی از زن های تیم ملی فوتسال ایران افتاده ، به عاریه گرفته خبری که در مقطعی در صدر لیست اخبار فضای مجازی و واقعی بود و نهایتن با رضایت همسر فوتسالیست مورد نظر برای طلاق و خروج از کشور حل و فصل و ختم به خیر شد .

عرق سرد در کارنامه فیلمسازش قدمی هر چند کوتاه به جلو به نظر می رسد ، فیلمی روان و ساده با موضوعی اجتماعی و ملتهب ، فیلم اما به لحاظ فلسفه ساخت نهایتا نمی تواند رعایت انصاف را به جا آورد و به اثری فمینیستی با لایه های ضد مرد تبدیل می شود و در این بین ارائه تصویری سنتی و با قالبهای کلیشه ای و ریا کارانه و شبه مذهبی برای کاراکتر یاسر شاه حسینی با بازی امیر جدیدی که اتفاقا همچون خبر مستندش خود یکی از مجریان موفق برنامه ای ورزشی در صدا و سیماست (با ذکر این مهم که نوع پوشش و چهره پردازی و گفتارش بیشتر به مجری برنامه های مذهبی سیما شبیه است تا برنامه ای اجتماعی و ورزشی) به دام بی انصافی و یکسویه نگری می افتد ، جاییکه عرق سرد در بسط و گسترش داستان ملتهب و معرفی پرسوناژهایش به هیچ عنوان خود را ملزم به نزدیک شدن به یاسر شاه حسینی نکرده و از او تصویری کاریکاتورگونه ، حریص و مریض جنسی ارائه می دهد و تا انتهای فیلم از هر کاری برای نشان دادن مظلومیت و حق به جانب بودن افروز اردستانی با بازی باران کوثری ، فروگذار نمی کند که اوج این نگاه و تفکر را در سکانس بازگشت افروز به خانه و نگاهها و دیالوگ های اروتیک و بیمارگونه شوهرش اشاره کرد .

عدم شخصیت پردازی مناسب فیلم و درگیر سانتی مانتالیسم لحظه ای شدن فیلمساز در سرتاسر عرق سرد موج می زند ، جاییکه حتی کمترین انتظار مخاطب برای شناسایی بیشتر روابط موجود بین آدمها (مثلا ارتباط بین دو دوست و همخانه دختر که در جاهایی می توانست گره گشای علت اختلاف بین افروز و یاسر شود) و منافع و عکس العملهایشان عقیم و بی پاسخ باقی می ماند و تلاش های مرد برای نگه داشتن زن و زندگی اش تنها با سادیسم مقطعی اش برای گرفتن حکم ممنوع الخروجی همسرش (که به جز یک دوست؛ هیچ فامیل و برادر و خواهری ندارد) سیاه و هیستریک نمایش داده می شود . از اتفاق های خوب تجربه آخر بیرقی می توان به بازی روان بازیگران و تفاوت در لحن و بیان امیر جدیدی و بازیگری به اندازه باران کوثری و حضور لیلی رشیدی و سحر دولتشاهی در نقش های متفاوت اشاره کرد ، فیلم می توانست با تمرکز و زحمت بیشتر در صحنه های ابتدایی مسابقه فوتسال بین ایران و تایلند و مهمتر از همه اینها بارعایت جانب انصاف و پرداخت مناسب دلایل حرکات و رفتارهای بی منطق یاسر گیراتر و دوست داشتنی تر شود و انقدر در سطح و به اندازه اخبار زردی که خیلی وقتها با موج سواری آدم زرنگها در جامعه بیمار امروز همراه می شود باقی نماند و به فیلمی ماندگار منصف و اتفاقا در رعایت حقوق زنان تبدیل گردد .

منبع : دانلود فیلم



لیست کل یادداشت های این وبلاگ